Short Mayo postfly

Short-Mayo kompsit flyet
Omhyggeligt gennemført prøver havde bevist, at en Imperial Airways ‘Empire flyvende båd kunne opnå en transatlantisk flyvning, selv hvis hele dens nyttelast bestod udelukkende af brændstof. Da det er velkendt, at et fly kan flyve med en langt større vægt end den, det kan tage af med fra jorden, foreslog Robert Mayo, at en lille tungt lastet postfly blev ført op til sin operationelle højde oven på et større” moder fly“og derefter udløses for at færdiggøre sin langtrækkende opgave. Forslaget blev accepteret af Air Ministry og Imperial Airways, som i fællesskab indgik aftale med Shorts om at designe og bygge sådan et sammensat fly. Short‑S.21 Maia, det underste komponent, var en lidt udvidet og ændret udgave af Empire båden, Short‑S.20 Mercury, den øverste langtrækkende enhed, var en ny høj-vinget, dobbelt flyder, vandflyver med fire 254kW Napier Rapier H motorer der gav en rækkevidde på 6.116 kilometer med 454 kilo post ombord.
Den første luftbårne adskillelse fandt sted den 6. februar 1938, og efter en række eksperimenterende flyvninger blev Mercury luft-startet over Foynes den 21. juli for at flyve non-stop, de 4.715 km til Montreal på 20 timer og 20 minutter med en 272 kg nyttelast. Den 6 oktober 1938 blev Mercury startet over Dundee for at sætte endnu en non-stop internationale vandflyver afstands rekord på 9.652 km til Orange River, Sydafrika. krigs udbruddet satte Imidlertid en stopper for eksperimentet, og Mercury blev til sidst hugget op i Rochester og Mayo ødelagt af fjendtlig handling i løbet af maj 1941.
Amerikansk og britisk arbejde med luft torpedoer blev genoplivet noget i World War II.
-
Hoopla‘en ville have båret en 454 kg. Bombe over en afstand på 644 km.
I 1940 foreslog det britiske Miles Aircraft en luft torpedo de kaldte “Hoop-la”, og konstruerede en model. Hoop-la var et pænt lille høj-vinget fly bygget op omkring en 454 kilogram bombe, med en Gipsy Major luftkølet fire-cylindret rækkemotor, et vingefang på 4,3 meter og en anslået fart af over 480 km / t.
Mens nøjagtigheden af Hoop-la uden tvivl ville have været dårlig, anslog Miles Aircraft, at det kunne ramme en by. Sværme af Hoop-las der kom ind i lav højde om natten ville have givet den tyske luftforsvar en meget hård tid. Det britiske ministerium for flyproduktion var ikke interesseret i Hoop-la, tilsyneladende fordi der stadig var nogle gnidninger om generelle angreb på byer. Hvis det var sådan varede det ikke længe, da de generelle militære bombardementer af byer om natten, ret snart blev RAF Bomber Command‘s politik, men Hoop-la´en forblev død.